lördag 3 april 2010

A beautiful day

Jag tog bilen. Den startade omedelbart, trots att den stått orörd på gården hela vintern. Jag tog på mig solglasögon, satte på radion, vevade ner rutan och körde ut till Bromma. Jag tittade ut över vattnet vid Tranebergsbron och kände mig levande. Friheten och lyckan av att känna sig fri - den känsla som präglat mig mest i mitt liv - väcktes till liv. Den är svår att behålla i en vardag med sjukdom, mediciner, en sargad kropp och ett stort sjukhussystem. Igår kväll var jag livrädd och förtvivlad. Det händer saker i mig hela tiden, det händer saker omkring mig. Jag är ingen isolerad ö, inget handlar ju bara om mig. Andra människors liv och öden hör ihop med mitt och påverkar mig. Jag vill så gärna vara här och med och finnas för dem också. Ibland leder den längtan till styrka, ibland till ren desperation.

Det händer att jag undrar om jag gör för lite, om jag borde ha ett mer ordentligt program med vad jag ska göra och klara av varje dag för att bota mig själv. Jag kan känna mig dålig när jag inte hinner med det jag har föresatt mig. Men sedan vänder jag och tänker att jag ska göra det som känns rätt och att det viktigaste är att jag tror på det jag gör. Att min viktigaste uppgift är att minska min inre stress och faktiskt försöka vila också. Det får inte finnas något strängt program, bara ett snällt omhändertagande. Det låter kanske konstigt. Vad gör jag om inte vilar mest hela tiden, måste ni undra. Jag försöker hinna med att bli bra.

Jag körde bilen till ett bageri och handlade bröd och bullar, gick in i mataffären för lite annat, kände mig vanlig och såg vanlig ut. Jag träffade hastigt en vän - ett förvånat möte för oss båda. Så körde jag hem till Cajines familj och alla sex syskonbarn. Sophies barn är också här över påsken. Gårdagens förtvivlan var som bortblåst och lugnet och glädjen fyller mig. Jag vilar när jag får vara med barnen. Det är skönt för dem att se mig också tror jag.

Vi satt ute i solen i flera timmar. Emma och Saga gömde påskägg, som vi andra fick leta efter. Mormor och morfar, som mamma och pappa ofta heter nuförtiden, kom också. Mormor klippte ned en växt som fått löss, killarna satte upp studsmattan, barnen hoppade. Vi åt bullar och det hettade lite i ansiktet. Jag fick krama alla barn mycket.

Dagar som i dag måste vara det absolut bästa för mig. Dagar när jag får vara i livet och med dem jag älskar. Jag längtar och drömmer ibland så mycket om att få vara frisk så att det gör ont. Det är inget man går omkring och uppskattar till vardags, jag vet det. Men för mig har det blivit både en het längtan och en smärtsam dröm - ibland har den ett litet inslag av hopp, som sköljer över mig med sådan kraft att jag måste dra efter andan. Allt annat är underordnat.

Jag säger inte att man ska vara nöjd med allt bara för att man är frisk. Men att ha hälsan är ändå grunden. Kom ihåg att vårda hälsan vill jag säga till alla. För mig handlar det till stor del om att minska sin inre stress. Jag menar den där tärande stressen, den som handlar om att inte vara nöjd och i någon bemärkelse på rätt plats. Ibland handlar det kanske mest om ens inställning. Oavsett vilket blir kroppen lättare mottaglig för sjukdom när vi inte är där vi vill vara. Stressnivåerna ökar. Immunförsvaret försvagas.

Egentligen vet man ju alltid när något är fel och ändå går det ibland för långt åt just det felaktiga hållet. Tiden går och vi trasslar in oss och undrar till slut hur vi hamnade där. "Det smög sig på", som bantar-björn sa om sina 250 kilo. Det är sant. Kilo för kilo smyger det sig på allehanda saker och ting, ageranden, attityder, saker vi inte tar tag i - och så är man plötsligt mitt i något som inte alls är rätt. Men om vi är uppmärksamma och lyssnar inåt vet vi ju. Den inre stressen, obehaget, känslan av att något är fel finns där. Det bästa är att det går att ta bort känslan. Det går att ändra. Det går att välja om.

Livet är hopp. Livet är förändring. I går var en svår dag. I dag var en vacker dag. I dag var sol och kärlek.

13 kommentarer:

  1. Äntligen! Det var på tiden att du fick lite semester från det obetalda arbetet du kör på Karolinska. Hoppas du kan ta ut flera semesterdagar.

    Jag fick precis en programidé som jag tänkte presentera för SVT.
    De tävlas ju i Allt nuförtiden. Arbetsnamnet är : Bäste Läkaren.
    Du ska vara med i juryn och bedöma läkarna i olika tävlingsmoment.
    Följden skulle bli att alla barn skulle sitta klistrade framför TV:n och vilja bli den Bäste och Omtänksammaste Läkaren och det skulle spilla över på hela läkarkåren.
    Som det är nu bedriver ju du privatundervisning men jag tycker fler läkare skulle få ta del av dina kunskaper.

    Många Kramar
    /Miriam

    SvaraRadera
  2. Jag ser dig med vinden i håret, som en Audrey Hepburn, på väg till Cajine.
    (Man kan lätt byta ut en sjalett mot en ismössa i minnet, du är söt i ismössan också:-)
    Läste ditt inlägg precis innan jag tillsammans med Camilla gick in på yogashalan där jag träffade dina fina kompisar Karin, Peter och Lisa. Karin och Peter påminner mig om sommaryogan och bilden av dig i solen ger längtan näring.
    Det är dags för de där tomaterna att flytta till Gotland med dig. Och det är dags för sommaren att ta plats i våra kroppar istället för stress, tumörer och annan skit.
    Puss

    SvaraRadera
  3. Nej, Thomasine, det låter inte ett dugg konstigt att du betonar vikten av ett snällt omhändertagande. Det låter faktiskt väldigt viktigt och klokt! Personligen tycker jag att samhället genomsyras av krav och borden och måsten. Hur vi borde vara, vad vi borde göra och hinna, hur vi borde se ut och leva. Det finns knappast någon acceptans för vilka vi faktiskt ÄR. Jag tror att det är en svår och stor konst att inte bli stressad och jagad av allt runtomkring, kanske en livsuppgift? Och vem skulle inte känna sig stressad i din situation?Jag tror inte att någon tänker att du bara ligger och vilar dig och njuter hela dagarna. Hur skulle du rimligtvis kunna det? Men OM du gjorde det skulle jag snarare gratulera än att tänka att du borde GÖRA något för att bota dig. Det låter väldigt stressande att ha kravet på dig att Du ska bota dig från cancer. Jag håller med dig: Bort med alla stränga program!! Kan du göra det som känns rätt för dig och tro på det du gör, och är, och därmed minska stressen är det helt fantastiskt! Jag blir varm och glad i hjärtat när du kan njuta så av "a beautiful day" i kärlek, mitt i stressen och desperationen. Svåra dagar, vackra dagar, desperata dagar och hoppfulla dagar. Förändring. Liv.
    Du sprider så mycket klokskap och jag suger åt mig. Vikten av att vara uppmärksam och lyssna inåt och stoppa det som smyger sig på i tid, välja och välja om. Så sant.
    Önskar dig snällt omhändertagande, acceptans, kärlek och sol! Kram Jarinja

    SvaraRadera
  4. Vet inte om det var du som skrev det tidigare eller om jag läst det nån annanstans, men ordspråket:
    "En frisk person har många önskningar, en sjuk har en önskning." är ju så sann.
    Det låter som du har haft en härlig påsk! massa barnkramar kan få vem som helst på gott humör!!oooooooooooooom (själv väntar jag på att nya lammungar ska födas här hos svärföräldrarna. Nyfödda lammungar är också väldigt kramgoa)
    kramar från SturebyKia

    SvaraRadera
  5. Vilken härligt dag du har hade! Jag förstår precis vad du menar med att känna sig fri när man sätter sig i bilen en solig vårdag, lyssnar på musik och är på VÄG. Underbart!

    Min påskhelg består av familj också. Vi hjälps alla åt att bygga en ny förrådsbod till en av småbröderna (som förstås är vuxna nu, men ändå små för mig :-)). Det är så kuuul att bygga. Se hur det växer upp och veta att jag bidragit till det här. Jobba med kroppen.

    Vilken underbar programidé din väninna Miriam har. Det görs ju program om allt möjligt och varför inte göra ett som kan göra skillnad för människor i mötet med sjukvården. Fundera på den.
    Kram och hoppas du smaskat i dig lite godis i alla fall. Hörs snart.

    SvaraRadera
  6. Jo, verkligen ett förvånat möte! Kul att se dig så pigg och fräsch. Hälsar vännen på Ica.

    SvaraRadera
  7. Thomasine: Man har rätt att vara trött!Drottning Kristia sade en gång att är man frisk är mna ung: blir man sjuk är man gammal.Det ligger obehagligt mycket sanning i de orden. Jag följer din blogg o jag tänker på dig! Kram Sunny

    SvaraRadera
  8. Endelig kom vi hjem i dag, etter én uke uten PC-tilgang. Det var godt å les i bloggen din igjen. Så herlig å vite at du har så fine dager med familie og venner! Tenker på deg! Siri

    SvaraRadera
  9. Tack för att du påminde mig om bantar-Björn! Hade glömt. Skrattade lika mycket igen :) Glad att du hade en så fin påskafton. Familjehäng är härligt. Jag är lycklig efter fyra dagar med syskonbarnen och dessutom har jag fått vara med om nio lammfödslar. Syster yster kom ju på för två månader sen att hon skulle bli fårbonde. Och det blev hon ordentligt. Roligt! Kram Annica

    SvaraRadera
  10. Fortsätter att läsa dina texter och inser att det är svårt att kommentera. En emotionell berg-och dalbana, när det rationella tänkandet i en irrationell situation inte alltid räcker till. Håller med dig om att det är viktigt att vara snäll mot dig själv. Våren är här, även om snön faller. Det verkliga livet.

    SvaraRadera
  11. Hej,
    Vilken underbar påskafton!
    Och så skrev du en rad som högg till i hjärtat på mig, om att göra för lite. Jag vet av egen erfarenhet att kärleksfulla utrop och förhoppningar ibland kan uppfattas som krav när man vill åstadkomma förändring och människor som man uppskattar hejar på. Kanske var det inte så du tänkte eller menade, men jag vill i alla fall säga med emfas, även om det är formulerat som en fråga, att hur skulle du kunna göra för lite?
    Du är här, du söker skönhet, och du vilar för att hela dig, hur skulle det kunna vara för lite?

    anna l

    SvaraRadera
  12. Hej där. Tack för en fantastiskt finstämd blogg. Som kollegor i cancerbranchen fick jag den på rekommendation av en kurator. Jag ville mest säga att jag hejar på dig. Söndagen 18 klockan 18 i SVT medverkar jag i en debatt om bloggar om livet och cancer, vad det gör med det offentliga rummet och om det är bra för vår samtid. Titta gärna om du vill. Jag tror det blir ett givande samtal

    Kram Lotta vimmelmamman Gray

    SvaraRadera
  13. Hej Lotta, tack snälla du, vad glad jag blir för kontakt med dig. jag har läst om dig på cancerfonden o nu ska jag genast läsa din blogg. min syster har läst o hittat olof o aminoact genom dig tror jag. Jag ska absolut titta på programmet, vad fint o bra. tack igen från thomasine

    SvaraRadera