söndag 10 januari 2010

Socalito

Min mamma har fött fyra flickor. Hon har suttit här och masserat fötterna på sin yngsta dotter i dag på förmiddagen. När vi var små ropade hon med ljus röst i en enda följd och med en särskild melodi "Sophie, Cajine, Lisen, Thomasine. Kom in och äääät. Det är maat. Sophie, Cajine, Lisen, Thomasine". Grannbarnen brukade härma mamma med den där ramsan.

Två somrar när jag var liten var vi i Spanien. Första gången var jag fyra år och andra gången sju. Det är väl rimligt att det är den sista gången jag kommer ihåg mest ifrån. Vi lekte restaurang och gjorde middag åt mamma och pappa på terassen i den ljumma medelhavskvällen. Vi fick till fina kläder med hjälp av rosa pappersdukar. Jag minns det som en spännande kväll där jag hade en uppgift. Huset vi bodde i hette Latonella och var knasigt o det saknades sängar när vi kom fram mitt i natten men det var fint och det fanns en pool och en utedusch där vi duschade nakna.

Vår restaurang hette Socalito. Det är vi. De fyra systrarna. Vi struntar i h:et i Thomasine, det är finare utan. I dag på eftermiddagen kom Sophie farandes från Skåne, där hon bor med sin familj, för att ta hand om mig. Jag får låna henne lite av dem. Så nu är Socalito samlat.

Jag är jävligt sjuk. I dag har jag haft ondare än på länge och fått be om mycket extra medicin. Tumören trycker åt alla håll och jag vill ofta gråta. Men det kommer att vara så ett tag. Jag är sjuk, jag är här, men fokus ligger på att jag ska bli frisk. Så försöker jag tänka och så vill jag be er att försöka tänka också. Vi struntar lite i hur det är i varje läge och varje dag. Det är jobbigt. Men jag dör inte i dag eller i morgon. Jag ska bli frisk. Vi försöker bortse lite från det här jag är i nu och tänker i stället framåt. Vi får ha lite tunnelseende, sade Sophie. Det är rätt. Det som gör ont i min kropp får inte bli livet, inte ta över. Jag måste så fort som möjligt ut från sjukhuset och vara i mitt vanliga.

Tänk framåt och tacka framåt. Jag tackar också ofta för allt jag får nu. Det här är en chock. Det ställer livet på ända att höra om någon som är så sjuk i min ålder, oavsett om man bara känner till personen på avstånd. Det gör oss påminda om hur livet faktiskt är. Vad som kan hända från en dag till en annan. Det här är livet. Vi måste ta vara på det. Det är ju faktiskt positivt att behöva tänka på det, behöva tänka igenom hur man lever och vad det egentligen är som är viktigt. Vad vill vi med våra liv?

Jag har en stor uppgift själv och det är att släppa fram sorg som jag har begravt i mig och inte orkat prata om, både av rädsla för att den ska dränka mig och för att jag ska bli dömd på ett sätt som skadar mig. Nu släpper jag. Jag har burit på en stor kärlekssorg och jag har hanterat den på egen hand, utan att prata om det, även om det förstås är många som har vetat om själva historien. Men sorgen har jag inte velat dela.

Det var en man som jag hade drömmar tillsammans med. På ett plan var han min livskamrat, som för mig är det största och bästa man kan tänka sig. Både kärlek och vän på ett sådant sätt som bara händer enstaka gånger. Den där självklarheten i samvaron och längtan efter att få dela. Något annat har jag aldrig velat ha så därför har jag också varit ensam mycket. Men det blev aldrig som vi drömde, på andra plan var allt så helt fel. Det var en historia som jag sa nej till från första dagen - och ändå inte förmådde stå emot. Numera bor han långt bort och lever ett liv som är mycket främmande för mig. Men han är i Sverige ibland och han ringde häromdagen. Vi pratar väldigt sällan men han ringer alltid när något viktigt har hänt. Sådant känner han på sig och jag känner alltid på mig när han närmar sig. Nu vet han att jag är sjuk och han har varit här. Det var helande för mig men värre för honom som skulle resa härifrån igen.

Jag trodde att jag var klar med sorgen när jag i själva verket lät den förgöra mig. Jag har känt mig ensam trots att jag varit omgiven av så många vänner och jag har saknat honom. Jag har varit oerhört arg på honom. Jag har stoppat undan den stora sorgen över att jag inte har fått egna barn. Vår historia gick inte men det gjorde inte att kärleken tog slut för någon av oss. Vi är bara dem vi är, allt är som det är. Men vi är vänner.

Flera personer med stark intuition har sagt till mig att jag måste låta sorgen vara en del av livet. Jag vet inte riktigt vad det kan innebära annat än att jag just måste våga prata om den också. Jag släpper ut sorgen och pratar. Jag som är bra på att prata om andras sorger ska prata om mina egna också. Det är livet. Om det är något den här pancreas-resan har lärt mig redan så är det vilken enorm kraft det finns i det öppna och sanna samtal som uppstår mellan människor i svåra situationer. Se bara här och på all den kraft ni skickar mig på olika sätt. Tänk vad vi kan tillsammans. Med det ska jag lägga mig och sova. Jag helar mig själv och jag krymper tumören. Jag helar mig själv och tumören släpper mig. Jag ser framåt, rikta blicken framåt med mig.

19 kommentarer:

  1. åååååååååå tomasine, utan h.et. han har varit där, hos dig. Å, det gör mig glad.
    Och allt har sin tid. jag väntade tretton år på min stora kärlek och nu är han här. Mirakel kan ske, jag vet det!
    och sorg är en del av livet och ibland måste man våga känna på sorgen, prata om den högt, så att man inte låter sorgen ta över ens liv.
    ut med sorgen nu, passa på spotta ut den ,kräks ut den, skrik och gråt ut den. men få ur dig den, så att du kan läkas.
    Och det är klart du ska bli frisk, du har mycket du ska hinna med; det är kapotasana, mysore om ett halvår, gotland i sommar, en stundande afrika-resa, du ska dit. Kanske en sväng till goa, för en babychoclatecake. Och för lite mer krimskramsinköp. Du måste öva dansstegen för dans på kvarnen och jag vill dricka vin med dig på din balkong. dessutom ska du äta frukost på Åses restaurang, och vi ska babbla om det är en hantverkare med grå, vita, blå klädsel eller hur var det nu:
    Vita - plattsättare
    Grå-elektriker
    blå- målare
    svart-
    orange - (Hm, det här känns som jag hittar på?)
    Jag har kommit av mig, du måste hjälpa mig.
    Det är klart som fanken du ska bli frisk.
    Vi har INTE pratat klart. puss

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig till oss. Du är så stark, varm och ärlig att jag får tårar i ögonen. Skickar ljus och värme till din resa
    -S

    SvaraRadera
  3. Thomasine,
    vad roligt att få veta vad Socalito kommer ifrån.
    Er resturang,underbart!
    Din väg går framåt,och du är så fin och modig som delar med alla oss som hejar på dig.
    Kramar
    Marika

    SvaraRadera
  4. Kjære deg,

    Takk for at du deler så mye og takk for at du forklarte meg "Socalito". Jeg har ofte lurt på hvorfor du har det navnet her og det var en kjempesøt historie! Så godt at du nå har søstrene sine rundt deg! Jeg sjekker bloggen hver kveld. Jeg vet det er vanskelig for deg å skrive, men jeg blir hver gang jeg leser alle dine vakre ord, Thomasine! Sender deg styrke fra oss! Stor klem & kusje, Siri

    SvaraRadera
  5. Älskade när du bodde hos mej i Mysore. Uppskattade våra samtal otroligt mycket. Och jag hör din röst nu när jag läser din blog. Det känns fint... Laruga och jag tänker på dej...

    /Med All Min Kärlek, David.F

    SvaraRadera
  6. Åh, fina vackra du. Har äntligen hittat din blogg. Tack för att du delar. Går djupt in, ända in, låter tårarna falla. Tack för att du påminner om att dela smärtan. Tack för att du lever! Fortsätt med det!!! Du är viktig här. För så många. All min kärlek o kraft. Sofia

    SvaraRadera
  7. Bra!!! Smärtan kommer inte att förgöra dig, den kommer att göra ont så in i h-e. Men. Det kommer att lätta, gå över.
    Och då är du oxå redo att släppa tumören o sparka ut den ur din kropp.
    Du har så många att hålla dig i. Så oändligt mycket kärlek som kommer att hjälpa dig igenom allt det onda.
    Håll utkik efterljuset på andra sidan tunneln. Det finns där.
    Så. You go girl!
    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Det är så fint med minnen.
    Ibland känns det som man glömmer bort sina minnen, jag gör det iallafall. Jag har ju också tre systrar och det berör mig mycket när du skriver om er. Får mig att längta efter mina. Vi har dock längre mellanrum mellan oss vilket jämnar ut sig hela tiden. Så mina minnen är mest med systern närmst i ålder. Ikväll ska jag sätta mig en stund på mattan och minnas. Tack Thomasine för att du skriver.
    Kram och styrka.

    SvaraRadera
  9. Breathtaking. Den där satt var den skulle! Du är otrolig Thompa.
    Lotta

    SvaraRadera
  10. Thomasine! Jag vill bara skriva och säga att jag tänker på Dig och skickar många styrkekramar till Dig.
    Kram
    Nina Ekhagen (Ahlstrand)

    SvaraRadera
  11. "SoLI" läser och minns med dig, So tror sig minna att hon skulle bestämma allt, vara sträng och stor och känner sig fortfarande sträng.
    Nu kommer vi snart med något nyttigt som vi strängt kommer att säga att du måste dricka. Vi är också sträng med att du måste upprepa
    "jag helar mig själv" hela tiden. Det det som är vitsen, när illamåendet och smärtan rider dig så orkar du inte själv, Ensam är inte stark - vi hjälps åt. Nu tar vi en buss till sjukhuset-

    SvaraRadera
  12. Bästa Thomasine. Förstår att tills du piggnar till är det här jag når dig. Inte för att det är något fel med det. Du skriver så bra. Och jag aldrig bättre än till dig. Men det var länge sen. Jag ska värma mitt ledsna sinne med att tänka på det nu. Assuranstejp finns på mitt rum.

    Svante

    SvaraRadera
  13. Käraste vännen !

    Vad fint du skriver. Kul att äntligen få veta vad Socalito kommer ifrån, det trodde jag att du hade hittat på själv.

    Kärleken är oftast sorglig min vän, även när man har hittat den för då "hinner" man inte leva den. Det är det du gör nu, alltså lever, och det är smärtsamt och jobbigt men kommer att ta dig så mycket längre i livet.

    Ps. Du är bara 42 och har lång tid kvar för allt vad livet har att erbjuda. Ds.

    Varmaste hälsningar
    Gunilla runt hörnet

    SvaraRadera
  14. Thompa-Lompa,
    Du är helt fantastisk! Du skriver så bra, du blir en framgångsrik författarinna när du igenom denna hemska tid. Jag tänker på dig mycket och minns bilderna från "sjaltiden" , måste sätta mig och leta i fotoalbumen för att hitta... Du är en strak flicka och kommer att klara detta! Kram Annika Lunding

    SvaraRadera
  15. Hej Tompa. Häärligt att du orkar vara så positiv i allt elände.
    Tänker ofta på dig och hoppas du orkar kämpa vidare och blir av med sjukdomen och får lämna
    sjukhuset.
    Kram / Frippe

    SvaraRadera
  16. Sedan jag läste det här för några dagar sedan har tanken på kärleken mellan dig och den här mannen suttit kvar i mig. Jag tänker mycket på dig och du berör mig och din situation nu drabbar mig. Jag märker att jag tänker mycket på detta, att du ändå älskat denne man och han dig, och du skriver om det på ett sätt så att jag känner både sorgen och ilskan men framför allt kärleken.

    SvaraRadera
  17. Thomasine. Jag hittade din blogg av en slump. Faktiskt sökte jag på ditt namn på google av någon underlig anledning, letade gamla kolleger och vänner på facebook först. Och så hittade jag dig, din koppling till yoga och läste med intresse. Sedan hittade jag din blogg.

    Att hitta en ny blogg är i vanliga fall en härlig upplevelse, lite som att sakta öppna en skattkista, riva lite bland de vackra sakerna, hitta något längst ned och kika på det först och sedan systematiskt sortera sig fram.

    När jag hittade din blogg var det annorlunda. För samtidigt som den är så njutningsfull att läsa och dina tankar är så lätta att följa så beskriver du det allra svåraste.

    Vi arbetade ihop en kort tid du och jag och du var en av huvudkällorna för min c-uppsats på det där sekreterariatet du vet. Kanske kommer du ihåg mig, kanske inte. Det spelar ingen roll.

    Jag önskar dig i alla fall allt gott. Allt gott. Och ett mirakel. Det önskar jag dig.

    SvaraRadera
  18. Du är fantastisk!
    Att dela med dig av ditt allra innersta-det är så modigt!!jag är säker på att det också är väldigt helande. In med massor av ljus energi och bort med det svarta,mörka.
    Du kommer att bli frisk och finna en man-han finns där och väntar på dig!!!!!
    Många varma kramar,
    Anna Å

    SvaraRadera
  19. Hallå där fina T
    Jag har varit orolig över dig. Men jag är glad att du låter oss veta var du befinner dig. Både mentalt och fysiskt.

    Kram Lotta vimmelmamman Gray

    SvaraRadera