lördag 2 januari 2010

En motsträvig medicin-blogg

Attans också. Jag satte mig framför datorn och skulle glatt berätta att i dag har jag inte mått så illa och i dag har jag inte spytt. Det här håller ju annars på att utvecklas till en blogg som kretsar kring illamående och mediciner och hur kul är det? Men ja, kanske kretsar en sådan här sjukdom just kring det och hur kul är sjukdomen? Hur som, jag skulle bara ta tabletten mot illamående först men se, den hjälpte inte alls. Illamåendet kom som på beställning och strax blev jag av med en stor del av den vätska jag jobbat så bra på att få i mig under dagen. Well, well, jag är ändå vid bättre mod i dag och snart kommer syster och sätter ett dropp så att jag inte blir uttorkad.

Jag har varit hemma några timmar och det är väldigt välgörande rent mentalt. Cajine hon kör mig snällt fram och tillbaka mest varje dag. Dessutom har Louise och Ida varit och tömt Shalan på Norr Mälarstrand och kommit och lämnat sakerna och Karin kom med en massa frusna vetegräs-shotar, som hon fått av en snäll Cecilia, och de ligger nu i min frys. Jag provade en och kände mig styrkt. Mamma och pappa har också varit och sagt hej. De tyckte att jag var mig lik och såg bra ut fortfarande. Det kändes skönt. Jag ser faktiskt lite bättre ut i dag och det är säkert doktor R:s förtjänst. För jag får en högre dos smärtstillande tabletter morgon och kväll och jag är tillsagd att ta extra vid behov. I dag gjorde jag det och jag har nästan inte haft ont och jag är inte sådär ofantligt trött heller och jag har inte mått illa förrän nu. Men jag har också sovit i säkert två timmar hemma i min säng. Nätterna är värre, igår natt vaknade jag i princip varje timme, så i natt ska jag få en insomningstablett också. Ni hör, det är värsta medicinbloggen det här. En motsträvig sådan. Men jag börjar ge mig. Jag kan inte andas mig ur allting. Jag behöver både medicinerna och yogan - och reiki healing. Om ni visste vad det känns fantastiskt att ha vänner som jobbar så hårt för mig på olika sätt, med olika ritualer och böner. Jag får hela tiden så mycket ljus och tankar och kraft och kärlek och ibland gråter jag stora tårar av allas omtanke. Ett sms eller meddelande från någon jag inte pratat med förut om att jag är sjuk kan sätta igång tårarna ordentligt, fast jag annars inte gråter så mycket. Det blir som en påminnelse om var jag befinner mig. Jag tror att det är bra, jag vill inte långsamt anpassa mig till det här livet som om det var det normala. Sophie, Anna, Lotta, Petro - ja flera är de som skickar reiki till mig, ibland flera gånger om dagen. Det är ett stort jobb de gör. Det går ut på att de skickar läkande ljus till mig och försöker tränga igenom de energier som är blockerade. Själv har jag bara lärt mig att ge reiki direkt och det är helt nyligen jag började. Det känns som om det verkar när jag ger, men jag har haft svårt för att ge mig själv. Men man kan också lära sig att ge på distans. I ashtangayogan finns det flera personer som sägs ha klarat sig igenom olika former av cancer med yoga och reiki-healing. En sådan tänkte jag också bli. Tänk vad jag kan lära mig på den här resan. Jag vill lära mig. Och snart är det den 5 januari och vi får veta mer om vad som ska göras, mer om den fortsatta resan. Nu ska jag lägga mig och lyssna på min ljudbok. Men jo, en sak till.

Det har nästan gått två veckor nu. Jag har sagt varje dag att jag håller på att landa i beskedet. Nu känns det mer så än förut. Jag har pratat med de flesta som behöver få veta och jag har träffat många i alla fall en gång. Jag klarar inte så mycket mer för det blir intensiva och känslomässiga möten och jag blir utmattad av det. Jag började blogga som en galning för att få skriva av mig och för att berätta för dem jag inte kan träffa. Jag har börjat acceptera och nu är jag här. Nu är jag liksom sjuk och det kommer jag ju att vara ett bra tag. Kanske hänger tröttheten också lite ihop med det, att jag liksom släpper. Nu är jag här och nu ska jag mest vila och vara.

9 kommentarer:

  1. Och det är säkert bra att sova, Thomasine. Gör det mycket - vila och samla krafter. Tänker på dig!
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Älskad älskadesyset yster. Du ska bara ta hand om dig själv. Jag tar hand om dig på det enda sätt jag kan. Ingen har något krav på att du ska göra något annat än att att ta hand om dig.
    Finns här.. puss och vila Sophie

    SvaraRadera
  3. hej thomasin
    Tack för att du delar med dig av dina tankar och känslor. Saker som är självklara blir så tydliga i dina rader.
    Skulle så gärna vilja komma och ge dig reiki. Jag har fått den gåvan att ge och skulle så gärna vilja använda den för att hjälpa dig till att heala dig själv. Söta du, säg när du har tid och ork så kommer jag.

    kram

    Anna

    SvaraRadera
  4. En klem i natten til deg Kjære Thomasine. Jeg leser om natten også. Håper du får sove godt i natt. Siri

    SvaraRadera
  5. Hej Thomasine, vad du är fin och generös som delar dina tankar med oss - vi som undrar så hur du mår och har det. Här kommer starkt ljus till dig och många varma tankar.
    /Helena

    SvaraRadera
  6. Thomasine.
    Jag håller med de andra, väldigt intressant att läsa hur du känner och tänker.
    Vi alla saknar dig!
    Kram

    SvaraRadera
  7. du ska bara 'vila o vara' det är det enda som är viktigt. jag o många fler finns här för dig när du vill o behöver, det enda som betyder något är att du ska ha det så bra det nu går. o du, det blir aldrig tråkigt att läsa det du skriver för du är aldrig tråkig Thomasine, var du än befinner dig.
    Massor av kärlek , tänker på dig
    Karin

    SvaraRadera
  8. Hej Thomasine, jag tycker att du är så stark och generös som skriver bloggen. Det betyder mycket för många skall du veta. Vi tänker på dig ofta och skickar dig många kärleksfulla kramar. Janne Blomgren

    SvaraRadera
  9. Hej Thomasine!
    jag har heller aldrig följt en blogg tidigare, men din har jag läst, med tårar i ögonen för du beskriver din "resa" så väldigt fint. Du verkar ha den styrka och innerliga kraft som behövs för att klara av "golfbollen".
    Jag tänker på dig och skickar kramar

    ebba

    SvaraRadera